Romština je mateřštinou každého třetího romského dítěte v Česku. Ve škole se o ní děti ale nedozvídají nic.
Přicházíme proto do škol s výukovým programem o romštině a romské kultuře.
Díky němu mohou romské děti, které ve škole jinak nebývají příliš úspěšné, zažít pocit uspokojení a hrdosti na své kulturní kořeny. Ať už jde o možnost ukázat spolužákům, že kromě češtiny ovládají ještě jeden jazyk, či o pocit úlevy při zjištění, že na romštině není nic špatného.
Z těchto důvodů pořádáme jazykovou soutěž Romano suno, v rámci níž si mnohé romské děti i dospělí vůbec poprvé zkusí psát romsky.
Vybrané práce pak vydáváme ve formě sborníku, při jehož četbě se může čtenář dozvědět, jak dnešní Romové vnímají sami sebe, svět, ve kterém žijí, a v neposlední řadě také svět, v jakém by si přáli žít.
Přicházíme také do škol s výukovým blokem o romštině a romské kultuře Vaker romanes.
Romské děti, jinak často ne příliš úspěšné, zde zažívají úspěch, když mohou ukázat svým spolužákům, že umějí jeden jazyk navíc, i úlevu, že romství není nic špatného nejen doma, ale ani ve škole.